Minder minder minder makambas op Bonaire

NRC, 18 december 2015: Wil de gemeente Bonaire wel Nederlands zijn, dat is de vraag

Chago Melaan, wiskundeleraar op Bonaire, plaatste onlangs een bord in zijn tuin met de tekst „Minder Makambas” (Nederlanders) en „de slavernij is in 1863 afgeschaft”. Daarmee verwoordde hij gevoelens die bij een groot deel van de Bonairianen leven.

Melaan lichtte zijn actie in media toe: „Bonaire is opnieuw gekoloniseerd. We zijn tweederangsburgers op ons eigen eiland geworden. Niet wij, maar de voormalige Nederlandse onderdrukkers, de Makambas, hebben het voor het zeggen.” Zijn woordkeuze vergoelijkte hij met: „In Nederland roept men ‘minder asielzoekers’ en ‘minder Marokkanen’. Waarom mag ik dit dan niet zeggen?”

Melaan kreeg zowel kritiek als bijval. De toon van de campagne voor het referendum op Bonaire was in elk geval gezet. Vandaag, vrijdag 18 december, gaan de eilandbewoners naar de stembus om zich uit te spreken over de relatie met Nederland zoals die sinds 2010 bestaat. Zijn ze het eens met de manier waarop die band vorm heeft gekregen, is de vraag.

Bron: Wil de gemeente Bonaire wel Nederlands zijn, dat is de vraag – NRC

MINDER MAKAMBAS zoals geplaatst langs de weg door Chago Melaan
MINDER MAKAMBAS zoals geplaatst langs de weg door Chago Melaan

Chago Melaan„In Nederland roept men ‘minder asielzoekers’ en ‘minder Marokkanen’. Waarom mag ik dit dan niet zeggen?”

In Nederland? Deze lokale intellectueel vergeet gemakshalve dat Bonaire, daar kozen de inwoners zelf voor, een Nederlandse gemeente is en dus ook Nederland is. Is deze man echt wiskundeleraar? Je zou verwachten dat zo iemand een gedegen opleiding volgde en enige intelligentie bezit. Niet dus, want anders moest hij weten dat het maken van vergelijkingen je als een boemerang voor de kop slaat.

Nu beweert hij, een andere interpretatie is niet mogelijk, dat als iets in Nederland gezegd wordt het automatisch acceptabel is een analoge kreet op Bonaire te slaken.

Werkt dat andersom ook zo en meent Chago Melaan dat in Nederland nu een bord langs de weg gezet mag worden met MINDER ANTILLIAANSE NEGERS?

Negers? hoezo negers? Dat legde ik in een eerdere column al uit toen ik het had over de discriminatie door de negerin Sylvana Simons. Hoe absurd ook, ik weet dat ‘neger’ verboden terrein is, ook al gebruikte Luther King in zijn ‘I have a dream speech‘ (1963) gemiddeld eens per minuut het woord ‘negro’.

Makamba (= indringer) is een gebruikelijk scheldwoord op de Cariben voor Europese Nederlander. Dus, ik volg nog steeds de redenatie van Chago Melaan, als wij makambas zijn – ze gaan hun bevooroordeelde gang maar – dan mag ik negers zeggen. Overigens: ik zie neger (is van het latijn voor zwart ‘nigrum’) niet als een scheldwoord, maar even acceptabel als ‘blank’ voor het Kaukasisch ras.

Dus: MINDER MINDER MINDER CARIBISCHE NEGERS in Nederland mag volgens Chago Melaan.

Allemaal vorm. Nu de inhoud, en nogmaals Chago Melaan: „Bonaire is opnieuw gekoloniseerd. We zijn tweederangsburgers op ons eigen eiland geworden. Niet wij, maar de voormalige Nederlandse onderdrukkers, de Makambas, hebben het voor het zeggen.”

Opnieuw gekoloniseerd. Wat bedoelt meneer Melaan daar precies mee? Halen de Nederlanders kostbare grondstoffen voor een habbekrats weg van Bonaire? Gebruiken we de lokale bevolking als slaven? Levert Bonaire hoge belastingen op en wordt het geld weggesluisd naar de kolonisator Nederland? Is er voor de lokale bevolking geen toegang tot volwaardige gezondheidszorg en onderwijs? Zijn voor de inwoners van de gemeente Bonaire Nederlandse faciliteiten (bijvoorbeeld universiteiten in Nederland) niet beschikbaar? Wat bedoelt die man precies?

Voor alle duidelijkheid: Bonaire wil niet op eigen benen staan en een zelfstandig land worden, binnen of buiten het Nederlandse koninkrijk. Er gaan geldstromen van Nederland naar Bonaire en niet andersom. Inwoners van Bonaire zijn inwoners van Nederland en hebben exact dezelfde rechten (en, ja dat doet pijn: plichten) die gelden voor alle Nederlanders. Niks kolonisatie, maar gelijke rechten. Echter: als je niet op eigen benen wilt staan en je hand blijft ophouden bij de landsregering, dan is het te verwachten dat je bestuurlijke handel en wandel kritisch bekeken wordt en aan banden wordt gelegd. Dat zou met iedere Nederlandse gemeente zo gaan.

Bonaire is een vakantieoord en (tweede) woonplaats voor gefortuneerde Nederlanders. Dat brengt de gemeente Bonaire geld in het laatje en schept werkgelegenheid. Ik kan mij goed voorstellen dat de lokale bevolking van Bonaire met afgunst kijkt naar de weelde waarin de blanke bezoekers baden.

Die afgunst zal ongetwijfeld ook bestaan in de rest van Nederland, in Europa, waar economisch minder succesvollen kijken naar de villawijken in Wassenaar en het Gooi.

Hoe zou Bonaire er voor staan wanneer al die Nederlanders geen vakantie vierden in hun gemeente en de pensionadojaren niet in die bountywereld doorbrachten? Hoe zou dat dorre eiland er economisch voor staan zonder de financiële steun uit Europees Nederland? Onze wiskundige Chago Melaan moet in staat zijn daar een paar rekensommetjes op los te laten. Sterker nog: is Bonaire geheel zelfstandig in staat zijn lerarensalaris te betalen, of is dat alleen mogelijk via nationale, Nederlandse gelden?

Ik begrijp er helemaal niets van wat blanke Nederlanders zoeken in die vijandige omgeving op de Cariben.

Eigenlijk ben ik het met Chago Melaan helemaal eens voor wat betreft zijn MINDER MAKAMBAS billboard voor zijn deur.

Mijn advies aan alle ‘indingers’: wegwezen van Bonaire….MINDER, MINDER, MINDER MAKAMBAS!

Plaats een reactie